הזכות לתמיכה – דבי אנגלרד

דבי אנגלרד 2 Comment on הזכות לתמיכה – דבי אנגלרד

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"את דולה"? שואלים אותי. "ואיך אומרים את זה", בחולם או בשורוק? אני אוהבת את השאלה הזאת, היא עברה מוטציה בשנים האחרונות. בעבר, השאלה הייתה "מה זו דולה"? "ולמה צריך את אותה"? אבל היום המודעות והביקוש לתמיכה בלידה גברו מאד ובהתאם לכך שינויים מערכתיים עם היצע ומענה לכל אישה המבקשת תמיכה וליווי בלידה לבחירתה ולהרגשתה.

אז דולה היא מילה ביוונית. התרגום שלה הוא: אישה המלווה/ תומכת באשה אחרת ואם נביט אחורה להיסטוריה האנושית, נראה שדולה היא אינה חידוש של מחצית היובל האחרון אלא חזרה אחורה לשורשים המקוריים של תמיכה בעת הלידה. כמעט לכל אורך ההיסטוריה האנושית, נשים ליוו נשים בלידה. אשה בכל תקופת הלידה הייתה מוקפת בנשים שהשיאו לה עצה טובה, עזרו לה באופן מעשי חלקו איתה מניסיונן והיו לצידה בזמן המיוחד והשברירי הזה.

המעבר מהמיילדות "של פעם" למיילדות המודרנית בבתי החולים תחת השגחה רפואית, שינה מקצה לקצה את המעגל האנושי הסובב את האישה בזמן הלידה. המעבר החד מסביבה תומכת ומכילה למסדרונות שקטים וסדינים לבנים הותיר את האשה בודדה ברגעים המשמעותיים ביותר בחייה. נשים שילדו לפני כ 30 שנה מספרות על שפתיים יבשות שחיכו למעט מים ועל רצון וצורך לשתף אוזן קשבת ולב מבין במה שעובר עליהן.

מאז ועד היום קיימת ב"ה מגמה חיובית של שינוי, חדרי הלידה בנויים כדי לשרת את צרכי היולדת והמיילדות עוברות הכשרות המכוונות אותן ונותנות להן כלים טובים כדי לתמוך באשה. יחד עם זאת לצערנו קיים מחסור בכוח אדם בחדרי הלידה ועדיין אפשרות לתת לאשה את מלא תשומת הלב הראויה לה.

המענה ההולם והנכון, היחיד, שישמש עבור היולדת דמות קבועה שאיתה היא יוצרת קשר לפני הלידה, בונה איתה יחסי אמון וקרבה, אליה היא מתקשרת להתייעץ ולשתף ואיתה היא יודעת שהיא תגיע לחדר הלידה ותהיה איתה בקשר גם לאחריה, הוא הדולה. תומכת הלידה. יתירה מזאת, בספר שכתבו ד"ר קלאוס, קנל וקלאוס "לחבק את האם" מופיע מידע מבוסס מחקרית ומראה באופן חד משמעי את חשיבות הליווי בלידה מבחינת תהליך הלידה. בין היתר: הפחתה משמעותית בניתוחים קיסריים, במשכחי כאבים, בזירוז לידות ובלידות מכשירניות.

כתומכת לידה אני חשה את התרבות הפניות והביקוש למשהו שאולי הצטייר בעבר כ"לוקסוס" אך כיום הפך לצורך ולזכות בסיסיים. גם בתי יולדות שבעבר פעלו תחת נהלים ממסדיים נוקשים ובחרו להדיר את הדולות מחדרי הלידה פותחים יותר ויותר את שעריהם מתוך הבנה שמידור דולה מחדר לידה הוא מידור בקשה של מי שהזמין אותה, מישהי שזקוקה לה, היולדת.

"אז מה דולה עושה? דולה עושה מה שיולדת צריכה ורוצה. וזה אומר הכל. שרה לה, מתפללת איתה, מחבקת אותה, מעודדת אותה, מקלה על כאב בדרכים שונות שהוכשרה להשתמש בהן, תומכת בה, ובעיקר- נמצאת איתה שם ברגע המופלא הזה של לידת חיים חדשים שראוי לו שיהיה החיובי והמעצים ביותר שאפשר.

debbyE-480



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    אצלי בלידה היתה דולה שחבל"ז..
    שווה כל שקל

  2. 1

    הדולה שלי דפקה לי ברז בתואנה שהיא לא הספיקה לבשל לשבת(?!)
    פשוט אמרה לבעלי: "זה יקח לה עוד הרבה זמן אז תתקשרו בעוד 10-12 שעות…"
    ילדתי תוך 5 שעות
    ובקיצור תבדקו טוב טוב את איכות הדולה לפני שסוגרים איתה!
    למזלי הקב"ה היה איתי בכל רגע ורגע והסתדרתי בלעדיה!